Vi tilbyder online booking

Vi tilbyder online booking - Se mere

Beskyt din hund mod lopper og flåter

Forvirrende mange muligheder 20. maj 2016

Vil du beskytte din hund mod lopper? Eller både mod lopper og flåter? Der er mange muligheder at vælge imellem, og her forklarer vi, hvad man skal være opmærksom på, og hvorfor nogle loppe- og flåtmidler er på recept, mens andre kan fås i håndkøb.

Det kan være svært at finde rundt i de mange forskellige midler mod lopper og flåter, men det kan godt betale sig at kigge lidt nærmere på dem alle, før man vælger hvad man skal bruge til at behandle sin hund for lopper og flåter.

Lopper eller både lopper og flåter?
En af de ting, som man først skal være opmærksom på, er om et middel kun er aktivt over for lopper, eller om det virker på både lopper og flåter. Hvis ens hund ofte løber rundt i tæt græs eller krat og skov, er det selvfølgelig en god ide at vælge et middel, der beskytter mod begge dele. Hvis man bor i lejlighed og sjældent kommer ud i skoven, kan man eventuelt nøjes med et loppemiddel.

Loppehalsbånd, pulver og spray
Hvilken type skal man vælge? De fleste kender nok til loppehalsbåndene, pulver/spray og loppeshampoo, der har været fremme i mange år. Disse typer sælges stadig. Men fx er pulver og spray en gammeldags og ret besværlig måde at behandle på. Der er kommet andre midler, som er lettere at håndtere, og her på Odsherreds Dyrehospital og Nykøbing Dyreklinik, har vi udvalgt de produkter, som vi mener at kunne stå inde for.

Spot-on
”Spot-on” er fællesbetegnelsen for midler, der dryppes på hundens hud – som regel i nakken eller mellem skulderbladene. Der er forskel på disse midler – idet nogle af dem kun er effektive mod lopper, mens andre er aktive mod både lopper og flåter.

De fleste virker en måned. Men nogle af dem mister effekt, hvis hunden vaskes ofte eller tager svømmeture.

Har man har en lidt langhåret hund, kan nogle spot-on-behandlinger også give fedtede pletter i pelsen, hvilket ikke er så smart, hvis man fx skal på udstilling. Det er oplagt at behandle lige inden en udstilling, for at være sikker på ikke at få lopper med hjem. Andre oplever, at det kan være svært at få midlet ned på huden, og hvis det bliver i pelsen, giver det ikke den ønskede effekt. Desværre er der også en lille risiko for, at spot-on-behandlingerne kan give lokalirritation på huden.

Der findes efterhånden en hel del af disse produkter på markedet, de fleste fås i håndkøb, og de nyeste kræver recept.

Tyggetabletter
Det nyeste tiltag inden for loppe- og flåtmidler er tyggetabletter. De fleste hunde kan godt lide smagen, og det gør det let at behandle hunden, da den i de fleste tilfælde spiser tyggetabletten frivilligt.

En af de fordele vi ser ved at give loppe- og flåtbehandling som en tyggetablet er, at effekten er lige effektiv over alt på hunden, og beskyttelsen nedsættes ikke, selvom hunden ofte bliver vasket eller svømmer meget.

De nyeste midler er på recept
Tyggetabletterne er på recept, fordi de er det nyeste skud på stammen inden for loppe- og flåtbehandling. Alle nye loppe- og flåtmidler skal nemlig ifølge en eu-lov være på recept de første fem år. Hvis du er interesseret i at anvende de nyeste midler til din hund, skal du derfor kontakte din dyrlæge og have en recept på det pågældende middel. Man kan også få loppe- og flåtmidler, der samtidig virker som en ormekur. Disse er altid på recept.

Nogle tror, at det er dyrere at købe receptpligtige loppe- og flåtmidler hos dyrlægen, end det er at købe håndkøbsmidlerne. Men det er det langt fra altid. Samtidig er der den fordel, at vores dyrlæger og veterinærsygeplejersker altid giver grundig vejledning i anvendelsen af produkterne. På den måde sikrer vi, at midlet bliver givet på den rigtige måde, og det er væsentligt for, at det virker optimalt.

Rigtig anvendelse er væsentlig for virkningen
En tysk undersøgelse offentliggjort i 2014 har faktisk vist, at mange af de hunde, der var behandlet med spot-on, spray og halsbånd alligevel blev bidt af flåter, og at flåterne sad i mere end 48 timer, før de blev opdaget, hvilket øger risikoen for, at der overføres sygdom. Undersøgelsen viste ikke, om det skyldes, at midlerne var påført forkert, eller om ejeren havde glemt at dryppe hver 4. uge.

Nye midler må ikke annonceres
Da det ikke er lovligt at annoncere for receptpligtige midler, lever nye produkter, herunder tyggetabletter, lidt i det skjulte. Men hvis du synes, at det lyder interessant, og du gerne vil prøve et nyt middel til din hund, så kontakt os her på Odsherreds Dyrehospital og Nykøbing Dyreklinik og lad os i fællesskab vurdere om det er relevant for din hund.

Del denne historie