Analkirtler - skal de tømmes?

Analkirtler hos hunde Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 29. apr 2016

Hunde har 2 analkirtler, som sidder ved endetarmsåbningen i begge sider. Analkirtlerne har til formål at afgive et sekret, der smøres på ydersiden af afføringen, når hunden har afgang af fæces, sådan at andre hunde kan lugte, hvem der har været der. Det er sådan en slags "personlig parfume". Analkirtlerne bliver tømt når afføringen passerer igennem endetarmen og det rigtige tryk påvirker analkirtlerne. Det betyder, at de normalt tømmes hver gang hunden har afføring.

Før i tiden tømte man dem rutinemæssigt, når hunden var til dyrlæge af anden årsag. Men at tømme kirtlerne rutinemæssigt giver ingen mening.

Når hunden ikke får tømt sine analkirtler hober sekretet sig op i kirtlerne, de bliver store og ømme, og hunden får ubehag. Det viser hundene oftest ved at køre numsen henover jorden eller gulvtæppet, eller ved at slikke sig meget ved endetarmsåbningen.

Når hunden har symptomer på analkirtelproblemer bør de tømmes. Effekten af tømningen er dog meget begrænset, hvis ikke der samtidigt lægges vægt på, hvorfor problemerne er opstået.

Når analkirtlerne ikke bliver tømt normalt, sker det oftest pga. at afføringen ikke har den rigtige fylde og hårdhed, der skal til for at udløse tømningen. Det kan ses ved perioder med tynd afføring og diarre, men det kan også ses når hunden umiddelbart ser ud til at have normalt udseende afføring, men hvor fylden og hårdheden er mindre end det normale. Det sker oftest fordi hunden får for lidt fibre i sin kost.

Langt de fleste tilfælde af analkirtelproblemer hos hunde kan løses med den rigtige fodring. Oftest bruger vi til start et tilskudsprodukt af fibre, som gives dagligt i hundens normale foder. Hvis dette afhjælper problemet søger vi at finde et færdigt tørfoder, der kan sørge for den optimale fæcesstruktur uden behov for tilskud.

Andre årsager til analkirtelproblemer:

Der kan også være andre årsager til problemer med analkirtlerne, der ikke afhænger af fodringen. Der kan gå betændelse i analkirtlerne, der kan være hunde der har ufrivillig tømning af analkirtlerne uden afgang af fæces, og der kan være andre fysiske årsager til tilbagevendende problemer med analkirtlerne. I nogen tilfælde kan operativ fjernelse af analkirtlerne være den bedste løsning.