Stressbetinget blærebetændelse hos kat

Hvad er interstitiel cystitis hos kat? Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 20. maj 2016

Lidelsen har flere navne: interstitiel cystitis/idiopatisk cystitis/stressbetinget blærebetændelse

Hvorfor opstår lidelsen:

Interstitiel cystitis hos kat opstår, fordi katten har en manglende evne til at nedregulere sit niveau af stresshormoner i kroppen. Når katten bliver stresset producerer kroppen stresshormonet cortisol, og normalt skal denne produktion modsvares af en produktion af antistresshormon som neutralisere virkningen af stresshormonet. På katte med interstitiel cystitis sker denne regulering ikke, og det øgede niveau af stresshormon i kroppen påvirker blærens slimhinde, dels ved at forårsage blødende sår på slimhinden og dels ved at nedsætte produktionen af det beskyttende slimhindelag på blæreslimhindens overflade, så urinen kommer i direkte kontakt med sårene på slimhindeoverfladen.

Symptomer:

Symptomerne ses oftest hos katte der er lidt nervøse eller har tendens til at blive stressede, og ofte efter en periode med ændrede forhold for katten f.eks. kattepension, ny baby eller dyr i familien, flytninger mm.

Katte med interstiel cystitis får ofte blod i urinen, og forsøger ofte at tisse mange gange, men der kommer kun små portioner af gangen. Ofte begynder kattene at tisse unormale steder som ved siden af kattebakken, i ejers seng eller på gulvet.

Hvordan stilles diagnosen:

Dyrlægen stiller diagnosen udfra ejers beskrivelse af katten og symptomerne, samt at udelukke andre årsager til urinvejsproblemer hos katten som urinvejssten, bakteriel blærebetændelse mm. Det kræver en klinisk undersøgelse af katten og en urinprøve, og nogen gange kan det være nødvendigt med skanning, røntgen og/eller blodprøver.

Behandling:

Da der er tale om en manglende evne til at nedregulere stresshormoner hos katten, er interstitiel cystitis at betegne som en kronisk lidelse og behandlingen går på at dæmpe kattens stressniveau. Det kræver at ejer, ofte i samråd med dyrlægen, analyserer kattens hverdag og trivsel i hjemmet og forsøger at ændre de ting, der påvirker katten negativt. Samtidigt er det en god ide at give disse katte et stressdæmpende middel enten Cystophan, Anxicalm, Zylkene eller skifte til foderet ”Calm” fra Royal Canin hvor disse produkter er indeholdt i. Cystophan har udover den stressdæmpende virkning også et indhold af glykosaminoglykaner der er med til at styrke det beskyttende slimlag på blæreslimhinden.

I de akutte tilfælde kan det være en hjælp for nogen af kattene, at få noget smertestillende i en periode.

Det kan hjælpe på symptomerne at øge kattens urinmængde, idet urinen dermed også bliver lidt tyndere, og det gøres bedst ved at sikre katten masser af frisk drikkevand, og fodre med dåsemad i stedet for tørkost.

Behandlingen indeholder følgende:

• Ændre kattens miljø i hjemmet (inkl. mindst 1 kattebakke pr. kat)
  • Stressdæmpende medicin
  • Tilskud af glykosamoniglykaner til beskyttelse af slimhinden
  • Rigeligt frisk drikkevand (evt. drikkefontæne)
  • vådfoder i stedet for tørfoder, eller fodre med Calm fra Royal Canin

Prognose for katten videre frem:

Interstitiel cystitis er en kronisk lidelse og vil ofte komme igen. Prognosen afhænger af hvor godt det lykkes at bringe kattens generelle stressniveau ned.

De fleste katte  (80-95%) får akut selvbegrænsende perioder, der helbreder sig selv hurtigt, men ofte kommer igen ved stress.

En del katte (op til 15%) får hyppigt tilbagevendende episoder.

Nogen katte (op til 15%) får kronisk symptomer uanset behandling.

Ca. 15-25% af hankattene får blokering af urinrøret og dermed alvorlige behandlingskrævende bivirkninger pga. lidelsen.