Vælg den rette shampoo til din hund

Må man vaske sin hund? Skrevet af Dyrlæge Tine Såbye Lauritsen | 16. mar 2016

Rigtig mange mennesker har den opfattelse, at man ikke må vaske hunde, da det skader huden.  Dette er ikke rigtigt, så længe man bruger en egnet shampoo. Hunde bliver snavsede, og de kan komme til at lugte, hvis ikke huden vaskes.

På hudoverfladen findes et hav af mikroorganismer, både bakterier og svampe. De lever i en fin balance på en sund hud. Huden er i konstant udskiftning og døde hudceller afstødes. I hver hårsæk er der tilknyttet en talgkirtel. Talgkirtlerne producerer en beskyttende hinde over huden og hår. Men i denne hinde opsamles døde hudceller og snavs. Det er ydermere en god grobund for mikroorganismerne, som derved kommer i overtal. Bakteriernes nedbrydningsprodukter, f.eks smørsyre, lugter, og det kan give en kløende og irriteret hud. Et overtal af svampeorganismer kan ligeledes give huden en syrlig lugt og give kløe og irriteret hud.

Valg og hyppighed af shampoovask

Hvor ofte skal man vaske sin hund afhænger af hundens hudtype. Typisk 1-4 gange om måneden er at anbefale. Ved kraftig talg produktion, øget skældannelse eller tilbagevende kløende og irriteret hud, kan huden have behov for vask en gang om ugen. Er hundens hud uden problemer eller lugtgener, er behovet for vask mindre, men det skader ikke hudens mikroflora at blive vasket med en skånsom hundeshampoo med neutral surhedsgrad, der ikke udtørrer huden.

Valget af shampoo til en hund med hudproblemer er meget individuelt. Tal derfor med din dyrlæge om dette.