Pas på din hund og kats tænder!

Paradentose - er det ikke noget mennesker får? Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 20. maj 2016

Paradentose er den hyppigste tandlidelse hos hund, men ses også ofte hos kat.

Paradentose er en kronisk betændelsestilstand i vævet omkring tænderne, hvor vævet der fastholder tænderne i knoglen forsvinder, tænderne bliver løse og falder til sidst ud. Der kan dannes blødende sår i slimhinden i munden, ud for de berørte tænder pga. betændelsestilstanden. Paradentose kan ramme enkelte tænder, men ofte er flere tænder berørt.

Dårlig ånde er ofte det første symptom ejer opdager. Brunlige tandbelægninger på tænderne, samt rødme i tandkødet er synligt, hvis man som ejer kigger hunden i munden.

Paradentose udvikles som en komplikation til tandsten, plak og efterfølgende tandkødsbetændelse.  Så længe der kun er tale om tandkødsbetændelse er lidelsen mulig at helbrede, hvis tænderne renses og tandkødsbetændelsen behandles. Når tandkødsbetændelsen bliver til udvikling af paradentose er der tale om en kronisk sygdom, som aldrig kan helbredes. Målet med behandling af paradentose er at holde udviklingen nede, så patienten kan få lov at beholde sine tænder så langt tid som muligt.

Udtalt paradentose kan medføre at bakterier bliver optaget i blodet og ført videre til hjerte, lever og nyre, hvor der kan udvikles sygdom.

Behandlingen retter sig mod at kontrollere årsagen til betændelsestilstanden, som er plak og tandsten.

Behandling kræver hyppige tandrensning i fuld narkose, samt daglig mundhygiejne med tandbørstning, brug af klorhexidin mundgel mm. Hvis ikke ejer behandler hjemme kan tandrensning ikke holde problemet nede alene.

Forebyggelse er at foretrække frem for behandling.

Som ejer bør man tjekke sin hunds tænder med jævne mellemrum. Er der misfarvninger, dårlig lugt eller rødme i tandkødet bør hunden undersøges og vurderes af en dyrlæge.

På Odsherreds Dyrehospital og Nykøbing Dyreklinik tilbyder vi gratis tandtjek på hunde og katte hele året. Du skal bare booke en tid i forvejen.

Hvis du vil forebygge tandproblemer er regelmæssig tandbørstning den allerbedste måde. Lær hunden allerede som hvalp at få børstet tænder.