Havens skjulte farer

Skrevet af Dyrlæge Katrine Lundsgaard | 25. feb 2022

Det er nok ikke længere nogen hemmelighed at din hund kan blive inficeret med de såkaldte hjerteorm og/eller lungeorm kaldet Angiostrongylus vasorum (fransk hjerteorm) eller Crenosoma vulpis (rævens lungeorm). Men vidste du at Odsherred er et højrisiko område?

Hundene smittes af snegle (alle snegle: dræbersnegle, sorte skovsnegle, vinbjergsnegle o.s.v), de kan smittes ved at de spiser hele snegle eller ved at de spiser græs som sneglene har kravlet på.

Da sneglene er mest aktive i forår og efterår, er det her vi anbefaler at der indsamles prøver til at undersøge om din hund har ormene. Vi skal bruge 3 afføringsprøver med 1 dag i mellem, du skal altså gemme høm-poserne fra 3 på hinanden følgende dage. Så kan vi dyrke ormene frem og se, om din hund skulle være smittet med den ene eller den anden type af orm. Vi kigger også efter de mindre farlige rundorm som hyppigt ses hos hvalpe.

Få dage efter at vi har modtaget afføringsprøverne fra din hund, vil vi kontakte dig med et prøvesvar. Hvis din hund er så uheldig at have hjerte- og eller lungeorm vil vi anbefale dig at få taget et røntgenbillede af din hund inden vi starter behandlingen op. Hvorfor nu det?

Alvorligheden af en infektion kan ikke afgøres på antallet af orm, fordi det er din hunds reaktion på ormen der afgører risikoen for skader på lungerne. Jo flere orm jo større er risikoen, men er din hund uheldig kan én orm give en voldsom lungereaktion. Den eneste måde at vurdere disse forandringer på er ved at tage lungerøntgenbilleder. Selv hvis vi lytter på hunden kan vi ikke altid opfange forandringerne. Det er vigtigt at vi opdager forandringerne inden vi starter behandlingen for ormene da vi så har mulighed for at behandle med binyrebarkhormon, så lungen heler bedst muligt uden senfølger som nedsat lungefunktion.

Her ses først et billede af normale lunger og bagefter ses et billede af forandrede lunger sfa. hjerteormsinfektion. Normalt vil luft på et røntgen billede være mørkt/sort, så hvis lungerne er hvide på røntgenbilleder betyder det at der er mindre lungevæv som kan optage ilt.

Jo mindre raskt/luftfyldt lungevæv der er jo vigtigere er det at hunden holdes i ro og at den modtager støttende behandling under sin aformning. En aformning vil give anledning til irritation af lungerne, når ormene dør vil immunforsvaret blive aktiveret for at rense op i de døde orm og hvis lungerne så i forvejen er fortættet kan det give problemer med vejrtrækningen.