Tandproblemer hos hund og kat

Tandrensning og behandling af tandlidelser

De fleste mennesker går regelmæssigt til kontrol hos tandlægen for at forebygge tandsygdomme, og alle ved, at det
kræver daglige tandbørstninger for at holde tænder og tandkød sunde, men de færreste mennesker tænker på, at deres
hund eller kat også kan have behov for regelmæssig kontrol af tænderne.

Sygdomme i tænder og tandkød er en af de hyppigste problemer blandt hunde og katte i dag. Mange gange bliver vi
i klinikken først præsenteret for dyrene, når problemerne er blevet alvorlige, og måske kræver udtrækning af en eller
flere tænder. Derudover kan ubehandlede tandproblemer give alvorlige sekundære problemer som bl.a. blodforgiftning,
nyreproblemer og hjerteklapbetændelse. Lidelser som kan medføre kroniske problemer for dyret resten af livet. Dyr
udtrykker ikke smerte tydeligt, og mange gange er det vanskeligt at afgøre om dyret overhovedet har smerter, men
mennesker, der har prøvet at have tandpine, ved hvor smertefuldt det er, og der er intet der tyder på, at hunde og katte
har færre smerter end vi mennesker har.

Alle hunde og katte kan få tandsten, men nogen dyr er mere disponeret for det end andre. Det drejer sig især om små
hunde, dyr der fodres med vådfoder og menneskemad, og dyr der fodres med sukkerholdige godbider. Derudover er der
en genetisk prædisposition blandt nogen hunderacer udvikle paradentose, og dermed risiko for at tabe deres tænder.
Katte kan også udvikle FORL (nærmere uddybet længere nede i teksten), som også kræver fjernelse af de berørte tænder. Derudover giver tandstensbelægninger
øget risiko for betændelse i mundhulen som kan sprede sig til blodet og medføre blodforgiftning, nyreproblemer og
hjerteklapbetændelse.

SYMPTOMER:

Man bør få undersøgt sin hund eller kat, hvis den har en eller flere af følgende symptomer:
- dårlig ånde
- misfarvede tænder
- tydelige belægninger på tænderne
- knækkede tænder
- nedsat appetit i længere tid (starter ofte med manglende lyst til tyggeben o.lign.)
- savler meget
- har rødme/eksem omkring munden
- feber
- vægttab
- generelle tegn på sygdom eller utrivelighed

DIAGNOSE:

Her på Dyrehospitalet starter vi så vidt muligt altid med en undersøgelse af patienten, mens ejeren er til stede. Den
indledende undersøgelse foregår uden, at dyret er bedøvet. Hvis der er tegn på problemer lægges patienten i narkose,
og der laves en grundig undersøgelse af alle tænderne.

Det kan være nødvendigt at tage røntgenbilleder af tænderne, som vi kender det fra vores egen tandlæge, for at afgøre
om der er sygdomsforandringer i tandrødderne der kræver behandling.

BEHANDLING:

For mange år tilbage var det normalt, at mange dyr fik kradset tandsten af med et lille skarpt instrument, mens dyret
var vågent, når de alligevel var nede hos dyrlægen. Denne metode bruges ikke mere. Man har fundet ud af, at der
ved denne metode efterlades en masse ridser i tændernes emalje, som øger risikoen for nye bakteriebelægninger og
efterfølgende tandsten.

Idag bedøver vi alle patienter til tandrens og udvidet tandundersøgelse. Det er simpelthen ikke muligt at udføre dette
på dyr, der ikke er bedøvede.

Behandlingen afhænger af problemerne hos den enkelte patient, men der startes ofte med at evt. løse tænder trækkes
ud og tænderne renses for tandsten med en ultralydsrenser, som springer tandstenene af og ikke ridser emaljen.
Derefter poleres tænderne med pimpsten, ligesom når vi mennesker får renset tænder hos tandlægen. Dette efterlader
tænderne helt glatte, og derved nedsætter bakteriernes mulighed for at sætte sig fast på tænderne.

Hvis der er tegn på infektion eller paradentose iværksættes behandling af problemet med det samme.

Der laves en grundig tandjournal på alle patienter, som udleveres i kopi til ejeren, så denne kan se præcis, hvad problemet
er på dyret.

Efter tandrensning

HJEMSENDELSE:

Patienterne hjemsendes samme dag, når de er vågnet af bedøvelsen. Det første døgns tid efter hjemsendelsen er dyret
oftest træt, og kan være en smule slinger pga. bedøvelsen. Dyret bør holdes i ro, og skal have lov at spise og drikke
efter lyst. Det kan være nødvendigt at give blød kost i nogen dage, hvis dyret har fået fjernet tænder eller har kraftig
betændelse i mundhulen.

Hvis dyret har brug for medicinsk behandling efterfølgende, vil det blive udleveret ved hjemsendelsen af dyret.

FOREBYGGELSE:

Det er altid bedre at forebygge at problemerne opstår end at behandle, når først dyret har fået problemer. Der er flere
ting man som ejer kan gøre, for at forebygge tandproblemer hos sin hund eller kat:

Daglig tandbørstning er den eneste fuldt effektive måde, at forebygge tandsten på hos hunde og katte.
Alle hunde og katte kan lære at få børstet tænder, og det kræver kun en almindelig børnetandbørste og en tube hundetandpasta.

Tørfoder er bedre for tænderne end vådfoder.

Til hunde kan almindelige tyggeben være en god ide, men mest effektive er de specielle ”tandrenseben”,
hvis fysiske udformning gør, at bakteriebelægninger (plak) hindres og de tilsatte kalciumbindende stoffer gør, at der
ikke dannes tandsten.

Til hunde eller katte der er disponeret for tandsten, kan et specielt tandfoder være med til at forebygge
yderligere tandstensbelægninger.

Har dyret allerede fået tandsten bør den tandrenses, for at undgå yderligere udvikling af paradentose eller
andre følgevirkninger. Nogen dyr har behov for tandrensning jævnligt, f.eks. 1 – 2 gange årligt.

SPECIELLE SYGDOMME:

Paradentose:
Paradentose er den hyppigste årsag til tab af tænder blandt hunde, men kan også ses hos katte. Små hunde er prædisponeret,
måske fordi de ofte har mere tendens til tandstensdannelse end de store hunde.

Paradentose skyldes plak, som er bakterielle belægninger på tænderne. Disse bakterier udskiller stoffer, der medfører
akut betændelse i tandkødet og nedbrydning af det væv, der holder tænderne fast i kæbeknoglen, derved bliver tanden
løs.

Hvis dyret kommer i behandling i tide kan udviklingen bremses, men er tænderne først løse kan de ikke reddes.

Dyr med paradentose kræver hyppig kontrol af tænder, jævnlig tandrensning og evt. medicinsk behandling i perioder.

FORL (feline odontoclastic resorptive lesions):
FORL er en lidelse hos katte, hvor der sker en ødelæggelse af tanden, startende med det beskyttende lag på roden, for
til sidst at nå emaljen. Denne lidelse kan ramme enkelte tænder eller alle tænderne, og kræver udtrækning af de berørte
tænder.