Hvorfor skal man vaccinere sin kat?

Vaccinationer forhindrer eller nedsætter risikoen for at katten bliver syg, hvis den møder en given sygdom. Vacciner kan dels have til formål at beskytte mod sygdomme, der kan have dødelig udgang for det enkelte dyr ex. Katteleukæmi (FeLv). De beskytter også mod sygdomme, der ikke nødvendigvis er livsfarlige, men hvor der kan være stor risiko for smittespredning og dermed forhindrer at mange individer bliver syge, hvis sygdommen bryder ud (ex. Katteinfluenza).

Hvor meget skal man så vaccinere imod?

Vaccination er ikke en garanti for, at katten ikke kan blive syg. Skulle katten alligevel blive syg vil forløbet ofte være meget mildere og dermed ikke alvorligt for katten. Behovet for vaccinationer er individuelt, og afhænger af den enkelte kats risiko for at møde sygdommen; går katten ude?, Er der mange fremmede katte i området? Skal katten i pension? osv. Vi kan i dag vaccinere mod en masse forskellige sygdomme, men det er ikke alle katte der har behov for alle vaccinationer. Risikoen for at en kat får f.eks kattesyge eller katteleukæmi er i dag lille, fordi flere og flere katteejere får deres kat regelmæssigt vaccineret, men hvis flere holder op med at vaccinere vil risikoen for sygdomsudbrud blive væsentligt større.

Der er ikke nogen lovmæssige krav i Danmark om at katte SKAL være vaccineret, men det er en anbefaling. Vi kan se at mange katte kun vaccineres en gang som killing eller ungkat, ofte i forbindelse med neutralisation, men hvis ikke katten får en revaccination efter 4 uger og vaccinationerne gentages regelmæssigt, er katten ikke beskyttet mod sygdom.

Hvilke sygdomme kan/skal man vaccinere imod:

Kattesyge (Parvovirus):

Kattesyge er meget smitsom og har et hurtigt forløb med høj dødelighed.

Katteinfluenza (Calicivirus/herpesvirus):

Betegnelsen katteinfluenza dækker over 2 virus (Calici og Herpes), som begge giver luftvejsinfektioner med symptomer der ligner vores influenza. Sygdommen smitter let, og syge katte kan blive meget dårlige og have behov for dyrlægehjælp. En del af de inficerede katte bliver kronisk smittebærere efterfølgende, og kan udover at smitte andre katte få tilbagevendende perioder med luftvejssymptomer.

Katteleukæmi (FeLV):

Katteleukæmi virus giver som navnet antyder leukæmi, og der ses høj dødelighed. Nogle katte kan rense sig for sygdommen, men de fleste katte aflives, da der ikke er nogen behandling mod sygdommen.

Chlamydia:

Chlamydia giver stort set samme symptomer som katteinfluenza, og kan være svær at behandle selv med antibiotika.

Rabies:

Rabies er et krav hvis man ønsker at rejse med sin kat udover Danmarks grænser. Hvis katten kun opholder sig i Danmark, er det ikke et problem, da vi har status af at være et rabiesfrit land.

(for nærmere gennemgang af de enkelte sygdomme henvises til  www.netdyredoktor.dk )

Hvad med min kat? - hvad har den behov for?

Behovet for vaccination er individuelt og bør altid baseres på en vurdering ud fra den enkelte kat og dens ejer. Den enkelte kats vaccinationsprogram bør planlægges sammen med din dyrlæge, så du og din kat er sikret den beskyttelse som passer jer.