Hvorfor skal man vaccinere sin hund?

Vaccinationer forhindrer eller nedsætter risikoen for at hunden bliver syg, hvis den møder en given sygdom. Vacciner kan dels have til formål at beskytte mod sygdomme, der kan have dødelig udgang for det enkelte dyr (ex.hundesyge). De beskytter også mod sygdomme, der ikke nødvendigvis er livsfarlige, men hvor der kan være stor risiko for smittespredning og dermed forhindrer at mange individer bliver syge, hvis sygdommen bryder ud (ex. Kennelhoste).

Hvor meget skal man så vaccinere imod?

Vaccination er ikke en garanti for at hunden ikke kan blive syg, skulle hunden alligevel blive syg, vil forløbet ofte være meget mildere og dermed ikke alvorligt for hunden. Behovet for vaccinationer er individuelt, og afhænger af den enkelte hunds risiko for at møde sygdommen og ejers behov for, at hunden er dækket ind. Vi kan i dag vaccinere mod en masse forskellige sygdomme, men det er ikke alle hunde der har behov for alle vaccinationer. Risikoen for at blive syg af de livsfarlige sygdomme er i dag meget lille, da størstedelen af hundeejerne sørger for at vaccinere deres hunde. Begynder en større del af hundeejerne derimod ikke at vaccinere regelmæssigt vil antallet af sygdomsudbrud stige.

Der er ikke nogen lovmæssige krav i Danmark om at hunde SKAL være vaccineret, men det er en anbefaling.

Hvilke sygdomme kan/skal man vaccinere imod:

Hundesyge/Parvovirus/Leverbetændelse:

Er virussygdomme som gør hundene alvorligt syge og kan have dødelig udgang. Det er sygdomme der smitter nemt fra inficerede hunde, og derfor anbefales det altid at være vaccineret mod disse sygdomme. Revaccination skal ske senest hver 3. år efter fuld basisvaccination.

Kennelhoste:

Kennelhoste er en betegnelse for de forskellige virus og bakterier, der kan medføre smitsom halsbetændelse og forkølelse hos hunde. Det giver sjældent et alvorligt forløb, men kan betyde længerevarende sygdom og behov for dyrlægebehandling. Der kan vaccineres mod den mest alvorlige af virustyperne, Parainfluenza-1, dette sker ofte sammen med de ovenfor nævnte virussygdomme. Vaccinen skal foretages årligt.

Derudover kan der vaccineres mod den mest udbredte bakterie, Bordetella bronchiseptica. Dette forgår med en næsevaccine, der skal gives en gang årligt. Denne vaccine er ofte påkrævet for at komme i pension, og kan give bivirkninger iform af diverse symptomer på kennelhoste, samt udgøre en smitterisiko for mennesker med nedsat immunforsvar. Derfor anbefaler vi den ikke som standard. Revaccination skal foretages årligt.

Leptospirose:

Ingen ved præcis hvor udbredt Leptospirose er i vores område, men undersøgelser fra andre områder i Danmark vidner om en relativ udbredt smitterisiko. Sygdommen kan overføres til mennesker og smitter primært via rotter/mus og via kontakt med overfladevand. Revaccination skal foretages årligt.

Rabies:

Rabies er et krav hvis man ønsker at rejse med sin hund udover Danmarks grænser. Hvis hunden kun opholder sig i Danmark, er det ikke et problem, da vi har status af at være et rabiesfrit land.

Borrelia:

Borrelia er en flåtoverført sygdom og mange hunde har mødt borreliabakterien, men ikke alle hunde bliver syge. Vaccinen er meget effektiv overfor borrelia, men dækker ikke nogen af de andre flåtoverførte sygdomme. Man bør derfor stadig forsøge at undgå eller behandle for at mindske mængden af flåter som ens hund får. Revaccination skal foretages årligt.

Herpes:

Vaccination for herpes er kun interessant, hvis man påtænker at få hvalpe på sin tævehund. Herpes kan medfører infertilitet, abort og svagtfødte hvalpe. Vaccinationerne skal gentages i hver drægtighed.

(for nærmere gennemgang af de enkelte sygdomme henvises til  www.netdyredoktor.dk )

Hvad med min hund? - hvad har den behov for?

Behovet for vaccination er individuelt og bør altid baseres på en vurdering ud fra den enkelte hund og ejer. Den enkelte hunds vaccinationsprogram bør planlægges sammen med din dyrlæge, så du og din hund er sikret den beskyttelse som passer jer.