Sunde tænder

Sunde tænder hos hund og kat 20. maj 2016

Er du i tvivl om din kat eller hund har sunde tænder, så tilbyder vi et gratis tandtjek af din hund eller kat, både på Odsherreds Dyrehospital i Asnæs og på Nykøbing Dyreklinik.

Faktaark - Tandsygdomme hos hund og kat

Tandproblemer er en fællesbetegnelse, der blandt andet dækker over:

• Tandsten - dental calculus
  • Plaque
  • Dybe tandkødslommer-  paradentose
  • Tandkødsbetændelse
  • Knækkede tænder
  • Resorptioner (specielt hos kat, betyder populært sagt at tanden "bliver spist")
  • Emaljedefekter
  • Tandbylder

Forebyggelse:

Tandsten og tendens til tandsygdomme er i høj grad medfødt. Nogen hunde og katte danner meget tandsten uanset kosten, andre gør ikke. Det afhænger af spyttets sammensætning, mundhulens udformning og bakteriefloraen.

• Daglig tandbørstning absolut mest effektivt, - men det er der meget få dyreejere, der rent faktisk får gjort.
  • Tyggeben, dental-sticks og andet, der kræver tyggearbejde generelt har også en forebyggende effekt.
  • Special-diæter, der har en udformning så hunden eller katten skal tygge helt ind igemmen foderkuglen, før den går i stykker. Det har også en vis effekt overfor tandstensdannelse.

Behandling:

• Er der først kommet tandsten, kan man ikke fjerne det selv som hunde- eller katteejer. Det kræver professionel tandbehandling i fuld narkose med overvågning.
  • Tandrens + polering, grundig mundhuleundersøgelse med vurdering af tandkødslommer og evt. tandrøntgen er minimum
  • Hvis der er skader på tænderne, kraftig paradentose, resorptioner ind til rødderne eller andre alvorlige problemer, trækkes tænderne ud.
  •  I nogle tilfælde kan man vælge at rodfylde tanden og dermed bevare den. Rodbehandlede tænder bliver svagere, så der er større risiko for at tanden knækker.

Dyrene sagtens kan leve godt uden tænder - de kan sågar også lære sig at spise tørkost efterfølgende.

Tandproblemer hos dyr gør ondt og smerte kan være uendeligt svært at se på et dyr. Ofte opdager folk det først, når de dårlige tænder er behandlet, og dyret er blevet smertefrit. Så er det som at få en helt ny hund eller kat.

Hellere ingen tænder - end dårlige tænder.

Tandbørstning:

8 ud af 10 hunde og katte får problemer med tænderne - men en stor del af disse gener kan undgås ved daglig tandbørstning

Er det virkelig muligt at børste tænder på et dyr? Svaret er ja, men det kræver tilvænning og træning. Til gengæld kan du være så privilegeret at du sparer dyre behandlinger hos tanddyrlægen.

• Børst din hund/kats tænder dagligt - det er ikke tilstrækkeligt at give tandrigtige godbidder/foder
  • Tjek regelmæssigt, om din hund/kat har rødt og betændt tandkød, tandsten (gulligbrune belægninger), knækkede/beskadigede tænder, misfarvede blålige tænder, træsplinter, sår eller lignende.
  • Sørg for, at din hund/kat får undersøgt mundhulen af en dyrlæge minimum én gang årligt.

Din indsats gør en forskel. Jo tidligere du begynder med at børste tænder på din hund/kat, desto nemmere bliver det for hunden/katten at vænne sig til det - og des bedre forebygger du tandsygdomme. Start med at træne i korte sekvenser og husk at rose dyret, når det samarbejder.

• Brug en passende blød tandbørste og evt. tandpasta lavet til dyr.
  • Hold støttende om dyrets næseryg og løft læben. Børst i rolige cirkelbevægelser først på en enkelt tand. Efterhånden som dyret vænner sig til tandbørstningen, kan man børste flere tænder.
  • Når dyret er blevet vant til tandbørstningen, kan du prøve at begynde at børste tændernes inderside.

Du kan se en video om tandbørstning på www.netdyredoktor.dk