Hvad er livskvalitet når man bliver gammel?

Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 31. aug 2016

Vi bliver ofte mødt på klinikken af udtalelsen ”men den er jo også gammel”, når snakken falder på forskellige lidelser hos ældre hunde og katte. Men ”gammel” er ikke en sygdom. Alderdom øger risikoen for forskellige lidelser, men forsvarer ikke lidelsen i sig selv.

Hvad er i orden at leve med, når man bliver gammel? Er det i orden at være dårligt gående pga. gigt? Hvad hvis det gør ondt? Er det i orden at have dårlige tænder, fordi risikoen for bedøvelse er større hos ældre patienter? Hvad hvis tandlidelsen medfører smerte? Er det i orden at have kedelig, dårlig pels? Hvad hvis der er ingen der har lyst til at kæle med hunden eller katten fordi pelsen ikke er lækker mere?

Det er helt i orden at være gammel. Det er også helt i orden at vores ældre hunde og katte lever med nogle aldersrelaterede lidelser, hvis ikke de medfører smerte og hvis hunden og katten stadig har en god livskvalitet.

Livskvalitet, en betegnelse for det, der kendetegner det gode liv (Gyldendal Den Store Danske).  Dyreværnslovens §1: Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Hvad er god livskvalitet hos en gammel hund eller kat? For mig er et godt hunde- og katteliv en hverdag med tryghed, opfyldelse af dyrets basisbehov for foder, vand og søvn, og især et liv uden smerte. Det er også opmærksomhed og kærlighed fra ejer. Det er for mig helt i orden ikke at være så adræt som i de unge dage, hvis bare ikke dyret har ondt. Det er i orden at hørelsen og synet ikke er helt som da man var ung, hvis dyret er tryg ved at færdes i hjemmet, og ejer tager hensyn og beskytter hunden mod farer, som den ikke kan se eller høre. Det er også i orden at mangle tænder, både hunde og katte kan leve et godt liv uden tænder, men hellere ingen tænder end smertefulde tænder.

Det at have en gammel hund eller kat er ofte væsentligt mere besværligt, tidskrævende og økonomisk udfordrende end i de unge år. Det bør man som kæledyrsejer tage højde for, så dyrets behov kan blive mødt, også i en høj alder.

De hyppigste aldersrelaterede lidelser vi ser er:

Gigt

Tandlidelser